torsdag 24 juli 2008

På väg mot Ven

Nu är vi på väg igen, tidigt imorse runt klockan sju lämnade vi Gilleleje. Havet låg spegelblankt, solen sken och vi såg några tumlare som lekte i vattnet. Gilleleje är en mycket trevlig hamn, många fritidsbåtar men också en levande fiskehamn. De blå fiskebåtarna är fina både i hamn och på havet. Barnen sover som vanligt de första timmarna av våra dagsetapper, som jag brukar säga "det är få förunnat att gå upp så här tidigt". När vi kommer till Ven ska vi hyra cyklar och se oss om på den lilla ön som enligt uppgift tillverkar både vin och Whiskey.

Resan för övrigt har gått bra. Väl i Vänern gick vi till Kållandsö där det blev trevlig släktmiddag med familjen Yngvesson. Där mönstrade även Mattias med familj på. De följde oss till Dalbergså, en trevlig gästhamn i en å med camping, därefter fortsatte vi till Göteborg och gjorde en heldag samt kväll på Liseberg. Mattias och Tora med kusinerna tog tåget tillbaka till Lidköping. Besättningen kompletterades direkt med Emy som följer med till Köpenhamn.

Att vara sommaruppvuxen i norra Bohuslän och styra söderut från Göteborg är inte lätt. Vår lilla dos av Bohuslän fick vi dock på Källö-Knippla där vi bjöds på räkor, havskräftor och hamburgare hos Lena och Dan i deras stuga i byn. Mycket trevligt!

Vi stannade två dagar, sedan gjorde Pelle och Cissi oss sällskap till Läsö i deras Bavaria 36. Sydostlig vind och gav oss en fin halvvind dit, vridning till sydväst gav oss därefter halvvind till Glommen också. Som alltid när man går längre sträckor blev det omväxlande lätta vindar samt vindar upp mot 14 m/s som kräver några rev på stor- och försegel.

I Ängelholm stannade vi två nätter och träffade familjen Lundbergs. Det var en mycket trevlig vistelse med middagar, lite strandliv, tennis och reparation av båtens gasolugn. Kul att se var de egentligen håller hus på somrarna.

Efter Ven är nästa mål Köpenhamn, därefter har vi två veckor att gå till Stockholm igen, det känns just nu fullt tillräckligt. Vi hoppas att vädret håller i sig och att vi får mycket medvind.