söndag 2 augusti 2009

På väg från Gotland

Sedan klockan fem i morse är vi på väg mot fastlandet igen. Kursen är 357 grader och vi började med 75 Nm framför oss. Just nu är det 53 Nm kvar och enligt GPS'en ska vi vara framme runt 17-tiden. Det är lite molnigt men god sikt, fortfarande syns Gotland som en strimma i horisonten. Vinden är ca 2 m/s och havet ligger platt med endast måttliga dyningar akterifrån. Vi går för motor, dagar som denna är autopiloten guld värd. Ulrika och barnen sover, radions P1 är ett bra sällskap när många sjömil ska tillryggaläggas. I lugnt vatten ser man mer; sjöfågel, fiskar och en stor säl har siktats hitintills. Någon algblomning har vi inte sett till i år.

Att gå från Visby till Nåttarö med kurs 357 grader ger en bra position i förhållande till Gotlandsfärjorna från Nynäshamn som går ett par sjömil väster om oss. Det märker vi idag och vi noterade samma sak på väg till Gotland för en knapp vecka sedan då vi gick samma sträcka i motsatt riktning.

Vi kom till Visby den 27/7 runt 18-tiden, seglingen från Nåttarö var fin och vi gjorde god fart i väst och sydvästlig vind. Mot slutet vred vinden mot syd så sista timme gick vi för motor. Det var kul att komma till Gotland igen. Första natten låg vi i yttre hamnen, morgonen därpå bytte vi till inre hamnen som några lämnat på morgonen. Sjöhävningen är mindre i inre hamnen och framförallt är den trevligare och vackrare. Ett knep vi lärde oss för att få tyst på knarrande förtöjning var att lägga en plastpåse emellan, funkade fint. Vi hyrde bil i två dagar, första dagen ägnades åt norra Gotland med Fårö, Lauters och raukar samt bad i kalkbrottet Blå Lagunen. Andra dagen åkte vi till östra Gotland, Katthammarsvik och Herrvik där vi åt stekt flundra på Hamnkrogen. De obligatoriska besöken på loppis, krukmakeri och prylbodar genomfördes också. Igår hyrde vi en fyrhjuling, vi åkte bl.a. till Högklint och körde runt lite på klinten innan Kneipbyn, det var uppskattat. I Visby hamn träffade vi Hans och Caroline som var där med sin Arcona 38, det var kul att ses och sitta i ruffen och "ljuga" lite grand. En kväll åt vi på Munkkällaren med Marie, Ulrikas kusin.

Så vi fick även vår semestervecka på Gotland enligt plan. Sista veckan på denna segling planerar vi att vara i Stockholms skärgård. Nu ska det bli skönt med naturhamnar igen.

Hörde på radion i morse att en känd zen-buddist sagt att alla dagar är bra dagar. Det enda som finns är nuet som sprider sig i alla riktningar i oändlighet, allt som sker gör det i en perfekt harmoni. Ligger något i det, kanske dags att börja meditera.